Webinars

Webinars

De technische realisatie van een webinar is waar wij blij van worden. Hierdoor kunnen jullie de focus houden op de inhoud. Natuurlijk kunnen wij gedurende het hele traject een stuk begeleiding bieden. Wij hebben een team van specialisten om ons heen die de diverse taken binnen een webinarproductie kunnen opnemen.

Onze webinars worden vooral gedaan met onze mobiele studio op locatie. Deze is op bijna iedere plek op te bouwen zolang wij stabiel internet en stroom hebben. Daarom is het mogelijk om ook binnen jullie eigen bedrijfspand een webinar te realiseren. Wij passen de mobiele studio aan op de wensen die jullie hebben.

Stel jullie hebben een unieke locatie op Terschelling. Dan bouwen wij daar onze mobiele studio op. In een voormalig kerkje kregen wij de vrije hand om de setting vorm te geven. Deze voormalige kerk had een eilandse sfeer en dit hebben wij terug laten komen in de opstelling en aankleding.

Als wij bij jullie eigen bedrijfslocatie langs komen voor een webinar, bouwen wij de ruimte om tot een pop-up studio. Hieronder een voorbeeld van de studio die wij hebben opgebouwd in een vergaderruimte bij een bedrijf in Utrecht. Onze keuze viel op deze ruimte vanwege de unieke achtergrond. Deze ademt namelijk “Utrecht”.

Dit was een simipele webinar waar wij met twee personen crew aanwezig waren. Vanuit de organisatie hadden wij iemand die als chatmoderator fungeerde.

Wij kunnen ook grotere events voorzien van videotechniek. Een mooie voorbeeld hiervan is de Muziekbingo XXL. Dit online-event werd georganiseerd in De Effenaar in Eindhoven. Voor dit project was er een uitgebreider team aanwezig dan op Terschelling. Het team bestond uit een lichttechnicus, geluidsman, VJ, livestreamtechnicus, Whatsapp-team (drie personen), regisseur, productieleider en locatiebeheerde.

Met deze voorbeelden wordt wel duidelijk dat onze mobiele livestreamstudio erg flexibel in te zetten is. Als jullie een locatie op het oog hebben, stuur ons enkele foto’s om erachter te komen wat wij voor jullie kunnen realiseren.

Hoe komt een uitzending tot stand?

De eerste stap is een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek brengen wij jullie wensen in kaart. Vanuit deze wensenlijst wordt bekeken wat nodig is om de uitzending te realiseren. Tijdens de preproductie proberen wij jullie zoveel mogelijk mee te nemen in wat er gebeurd. Een live-uitzending kost meer tijd in de voorbereiding dan wanneer alles van te voren wordt opgenomen en gemonteerd.

Wij vinden de techniek enorm leuk om te doen. Alleen is er meer nodig dan alleen techniek. Wij denken ook mee bij het opstellen van een draaiboek. In het draaiboek staat het script van hoe de uitzending in grote lijnen zal gaan. Dit het script is waar de meeste aandacht aan besteed wordt, want wij willen zo min mogelijk aan het toeval overlaten.

Kosten van een webinar?

Er zijn meerdere factoren die meespelen bij het bepalen van de prijs voor een uitzending. De meest belangrijke factoren die op ons van toepassing zijn:

    • preproductie; alles regelen om de uitzending te kunnen doen.
    • apparatuur; hoeveelheid camera’s, geluidsapparatuur, etc.
    • aantal crewleden; cameraman, geluidsman, livestreamtechnicus, regie tot de floormanager.
    • aftercare; worden er een integrale opname gemaakt, losse video’s, etc.

Twee voorbeelden van mogelijke situaties:

    • Een webinar waarbij één persoon in beeld is zonder interactie met de kijkers, kan het met 1-2 camera’s. Dit is in veel gevallen met een team van 1 persoon te realiseren.
    • Met drie mensen in gesprek, dan zijn er 3-4 camera’s nodig. Dit betekend dat er met minimaal drie mensen gewerkt moet worden om alles te kunnen bedienen (cameraman, geluidsman, videotechniek).

Kortweg: Zonder alle wensen te weten is niet mogelijk om een bedrag noemen. Op de homepage hebben wij een drietal cases die een indicatie geven van de kosten.

Losse onderdelen voor een webinar

Naast totaaloplossingen, kunnen wij ook delen van de webinartechniek faciliteren. In ons geval zit er altijd een crewlid bij omdat wij geen verhuurbedrijf zijn apparatuur. Wat kunnen wij zoal leveren:

    • Webinar videoregie (FHD)
      • Videoswitcher + livestreamtechnicus, uitzendcomputer
    • Beeldschermen / Afkijkschermen / Multiview / Regiseurmonitor
      • Voor de studiogasten, publiek of als afkijkscherm t.b.v. spreker op de vloer van het podium tijdens presentaties of voor in aparte break-out rooms.
      • Voor het bekabelen van de scherm dient er eerst contact te worden opgenomen.
    •  Videotechniek
      • Videocamera’s (FHD), video studiolampe
    •  Geluidstechniek
      • Bedrade conferentiemicrofoons, draadloze microfoons, geluidsmixer, geluidstechnicus, luidsprekers voor stemondersteuning voor in kleine venue’s
    •  Live-montage
      • Een apart team monteert live de show en past na afloop finesses toe zodat een erg korte doorlooptijd voor de oplevering van de terugkijkversie wordt gerealiseerd.
      • LET OP: De aanwezige videoregie dient hiervoor een loop-out te hebben van de individuele camera’s, presentaties, video-playback en eventuele andere bronnen die worden ingezet.