Waarom Podcasts?

Veel bedrijven hebben de marketing vaak op orde voor hun social media kanalen. Podcasts zijn hier vaak nog geen onderdeel van. Dat is in sommige gevallen een gemist kans. Daarom hierna een aantal eigenschappen van podcasts.

1 – Doelgroep

Podcasts kunnen voor ieder bedrijf gemaakt worden. Weten of jouw doelgroep naar podcasts luistert is van belang.

2 – Podcasts zijn toegankelijk

Het maken en beschikbaar stellen van een podcast is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden. Helaas wordt er vaak zomaar gestart met het maken van podcasts. Juist omdat het tegenwoordig zo makkelijk is. De kwaliteit van de podcastshow kan hierdoor wel lager uitvallen dan je zou willen.

Slechte opnames winnen het van kwalitatieve inhoud. Daarom moet je ervoor zorgen dat de geluidsopname van goede kwaliteit is.

Er komt meer bij kijken dan snel iets met de telefoon opnemen en dit online plaatsen. Een bedrijf dat podcasts inzet als promotiemiddel moet zich daarom onderscheiden met kwalitatieve opnames.

3 – Podcasts zijn ‘On Demand’

Het grootste voordeel van podcasts is dat de luisteraar zelf kiest wanneer en waar er wordt geluisterd. Een podcast kan je op pauze zetten. Dat lukt niet met een traditionele radio-uitzending of live-stream.

Een radiouitzending zendt altijd uit en podcasts worden opgeroepen.

In de studio wordt bepaald wat de luisteraar te horen krijgt bij een traditionele radiouitzending. Een radiozender zend altijd uit ongeacht of er iemand luistert. Podcasts ‘staan klaar’ en worden alleen beluisterd door mensen die er bewust voor kiezen.

4 – De beschikbaarheid van podcasts groeit

Podcasts zijn in 2004 geïntroduceerd door Apple. Destijds sloeg het niet aan en leek het een stille dood te sterven. De laatste jaren is een duidelijke groei te zien in het gebruik van podcasts. Platformen zoals iTunes en Spotify hebben hun apps meer op deze trend ingericht.

5 – Podcasts bereiken ook ‘unreachables’

Met alle “nieuwe media” die tegenwoordig beschikbaar is, maken mensen keuzes welke media zij willen gebruiken.

Er zijn mensen die nog amper tv kijken, traditionele radio luisteren of een krant lezen. Deze mensen gebruiken andere bronnen om informatie tot zich te nemen. In steeds meer gevallen zijn dat ook podcasts.

6 – Podcasts hebben trouw publiek

Een podcastluisteraar is in jou of jouw bedrijf geïnteresseerd. Daarom hebben zij jouw podcasts gevonden. De vormgeving van de podcast is wat de luisteraar het meest aanspreekt. Dit kan ervoor zorgen dat een toevallige luisteraar kan veranderen in een trouwe luisteraar.

Zorg voor een binding met de luisteraars. Hierdoor ontstaat een vaste groep en worden het wellicht zelfs jouw ambassadeurs.

Jouw trouwe luisteraars werken in sommige gevallen als ambassadeurs. Zij zijn enthousiast over jou en jouw bedrijf. Zij vertellen hierover in hun netwerk en delen ook de podcasts. Hierdoor worden potentiële luisteraars bereikt die uit zichzelf de podcasts niet zouden hebben gevonden.

7 – Aandacht, diepgang

De aandacht van de luisteraar is vele malen hoger bij een podcast dan bij een traditionele radio of tv uitzending. De luisteraar heeft specifiek heeft gekozen voor jouw podcast. Door die keuze, kan het onderwerp uitgebreider en diepgaander worden behandeld. En de gedeelde informatie blijft ook beter hangen.

Gastsprekers uitnodigen in jouw podcast kan de expertise van jouw bedrijf bevestigen. Dit kan leiden tot meer luisteraars en meer potentiële klanten.

Specialisten uit het vakgebied kunnen de kennis en kunde van de podcast en het bedrijf bevestigen.

8 – Tempo en kwaliteit

De voorbereiding en nabewerking van een kwalitatieve podcast neemt tijd in beslag. Soms meer tijd dan content voor InstaGram en Twitter. De kwaliteit van jouw uitzendingen hebben hier veel baat bij. Dus reserveer altijd genoeg tijd voor de voorbereiding.

De tijd die jij nodig hebt voor het vooronderzoek is bepalend voor het tempo waarin de podcasts online komen. Het is belangrijk dat jij genoeg tijd hebt om de uitzending voor te bereiden. Anders loop je de kans dat de luisteraars afhaken omdat de inhoudelijke kwaliteit afneemt door tijdgebrek.

Een verloren luisteraar krijg je niet zomaar terug.

9 – Podcasts zijn meetbaar

Het aantal luisteraars is niet meetbaar bij een traditionele radiouitzending. Bij een podcast kan je het aantal luisteraars wel meten. Met deze informatie kan jij jouw podcasts bijsturen zodat de luisteraars geboeid blijven. Daarnaast is deze informatie van belang voor adverteerders. Zij willen weten hoeveel mensen jouw show heeft bereikt.